Teknologi Desain Kemasan Dalam Upaya Peningkatan Value Added Produk Usaha Kecil dan Menengah

Authors

  • Gustiarini Rika Putri Politeknik ATI Padang Author
  • Rizki Fadhillah Lubis Politeknik ATI Padang Author
  • Fikri Arsil Politeknik ATI Padang Author
  • Tosty Maylangi Sitorus Politeknik ATI Padang Author
  • Zulhamidi Zulhamidi Politeknik ATI Padang Author
  • Rahmad Syukur Siregar Politeknik ATI Padang Author

DOI:

https://doi.org/10.52759/jice.v2i1.191

Keywords:

Branding, Packaging, Value Added

Abstract

This community service activity aims to provide understanding and skills to MSME actors about the importance of packaging and packaging design. This activity is carried out by providing counseling, training, and assistance to business partners regarding product packaging. The result of this activity is that all partners understand the importance of packaging as added value and branding for their products, and as many as 50% have succeeded in designing packaging independently. In the future, it will be better to have knowledge and skills related to digital marketing to reach consumers even further.

References

Apriyanti, M. E. (2018). Pentingnya Kemasan terhadap Penjualan Produk Perusahaan. Sosio E-Kons, 10(1),20. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v10i1.223

Arisandi, D., & Fitriansyah, A. (2021). Pelatihan Desain dan Kemasan Produk Sebagai Upaya Meningkatkan Omset UMKM di Kota Batam. Indonesian Journal of Society Engagement, 2(2), 121–130.https://doi.org/10.33753/ijse.v2i2.36

Badan Pusat Statistik. (2019). ANALISIS HASIL SE2016 LANJUTAN POTENSI PENINGKATAN KINERJA USAHA MIKRO KECIL. Badan Pusat Statistik.

Badri, R. E., Pratisti, C., & Putri, A. S. (2022).Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik Umkm Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat,2(2), 347-353. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1268

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD:Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara,1(2),61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175

Irawan, D., & Affan, M. W. (2020). Pendampingan Branding Dan Packaging Umkm Ikatan Pengusaha Aisyiyah Di Kota Malang. Jurnal Pengabdian Dan Peningkatan Mutu Masyarakat (Janayu), 1(1), 32–36. https://doi.org/10.22219/janayu.v1i1.11188

Meryana, E. (2012). CIDES: Hadapi Kenaikan Harga BBM, UMKM Sudah Teruji. Kompas.Com. https://megapolitan.kompas.com/read/2012/03/28/11481062/cides.hadapi.kenaikan.harga.bbm.umkm

Najib, M. F., Agustunus Februadi, Tjetjep Djarnika, Wahyu Rafdinal, Carolina Magdalena Lasambouw, & Neneng Nuryati. (2022). Inovasi Desain Kemasan (Packaging) sebagai Faktor Peningkatan Daya Saing Produk UMKM. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 56–64. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.8397

Rosalina, Y., Alnopri, & Prasetyo. (2012). Disain kemasan untuk meningkatkan nilai tambah. Agro Industri, 2(1), 8–13.

Senjawati, M. I., Maryam, M., & Afriyuni, F. (2021). Teknologi Pengolahan Minuman Rempah Instan Sebagai Peluang Usaha Serta Meningkatkan Daya Tahan Tubuh Terhadap Covid 19. Journal of Approriate Technology for Community Services, 2(2), 103–110. https://doi.org/10.20885/jattec.vol2.iss2.art7

Tambunan, T. T. H. (2011). Development of micro, small and medium enterprises and their constraints: A story from Indonesia. Gadjah Mada International Journal of Business, 13(1), 21–43. https://doi.org/10.22146/gamaijb.5492

Widiati, A. (2020). Peranan Kemasan (Packaging) Dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Di “Mas Pack” Terminal Kemasan Pontianak. JAAKFE UNTAN (Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Tanjungpura), 8(2), 67–76. https://doi.org/10.26418/jaakfe.v8i2.40670

Downloads

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles